Wyjazd na studia
ERASMUS+ PROGRAMME
Kto może pojechać?
Na wyjazd na studia w ramach programu Erasmus+ może ubiegać się każdy student który:
- w momencie wyjazdu jest studentem co najmniej drugiego roku studiów
- przynależy do społeczności akademickiej Politechniki Gdańskiej - obywatelstwo nie ma znaczenia (uwaga: w czasie całego pobytu za granicą na studiach student musi być zarejestrowany na PG!)
- zna dobrze język obcy
Na jak długo można pojechać?
Studenci mogą wyjechać na studia na okres nie krótszy niż 3 miesiące lub pełen najkrótszy cykl kształcenia (np. trymestr) i nie dłuższy niż jeden, ten sam rok akademicki. Pobyt studenta w kraju docelowym nie może przekroczyć 12 miesięcy (z uwzględnieniem ewentualnego przygotowania językowego oraz sesji egzaminacyjnej).
Gdzie można pojechać?
W ramach Programu Erasmus+ student może aplikować o wyjazd na studia zagraniczne do uczelni w UE, Norwegii, Islandii, Liechtensteinu oraz Turcji, z którą Politechnika Gdańska ma podpisaną umowę.
Jeżeli na liście nie ma wybranej uczelni, istnieje możliwość podpisania nowej umowy. PG może podpisać umowę na wyjazd na studia jedynie z uczelnią, która posiada tzw. Erasmus Charter for Higher Education. Natomiast jeśli na liście istnieje dana uczelnia, lecz jest ona podpisana z innym wydziałem, student powinien skontaktować się mailowo lub telefonicznie z tą uczelnią, czy zgodzi się ona go przyjąć w ramach istniejącej umowy z innym wydziałem. Wyjazd stypendialny w programie Erasmus+ wymaga podjęcia w uczelni przyjmującej studiów stacjonarnych (full time).
Jakie dostanę dofinansowanie?
Wysokość dofinansowania podstawowego (na miesiąc) przedstawia poniższa tabelka. Dofinansowanie NIE pokrywa całkowitych kosztów utrzymania. Ma na celu pokrycie różnicy w kosztach utrzymania w kraju pochodzenia studenta oraz w kraju odbywania studiów. Student sam znajduje i opłaca sobie zakwaterowanie. Niektóre z uczelni oferują miejsca w akademikach, ale w większości przypadków ich liczba jest limitowana i oferowana na zasadzie "kto pierwszy ten lepszy". Uwaga: W roku akademickim 2016/17 pobyt jest finansowany na okres maks. 4,5 miesiąca!
Jak wygląda procedura aplikacyjna?
Poniżej opisana została procedura aplikacyjna krok po kroku. Pamiętaj jednak, że może ona różnić się w zależności od wydziału dlatego KONIECZNIE SKONTAKTUJ SIĘ ZE SWOIM KOORDYNATOREM WYDZIAŁOWYM w celu doprecyzowania procedury rekrutacyjnej przed wyjazdem. Lista koordynatorów dostępna tutaj.
KROK I |
Rejestracja on-line na stronie: www.erasmus.pg.gda.pl |
KROK II | Złożenie wniosku u koordynatora wydziałowego |
KROK III | Uzyskanie decyzji komisji rekrutacyjnej. |
KROK IV | Wysłanie nominacji do uczelni zagranicznej przez koordynatora wydziałowego. |
KROK V |
Przygotowanie przez studenta wymaganych przez uczelnię zagraniczną dokumentów, zaaplikowanie do tej uczelni oraz wysłanie dokumentów w terminie wymaganym przez tą uczelnię. |
KROK VI |
Po pozytywnym rozpatrzeniu dokumentów aplikacyjnych student otrzymuje od uczelni zagranicznej potwierdzenie przyjęcia na studia w ramach programu Erasmus+. |
KROK VII |
Złożenie w Dziale Międzynarodowej Współpracy Akademickiej (DMWA) wymaganych dokumentów:
|
KROK VIII |
Akceptacja złożonych dokumentów przez wydział i DMWA. |
KROK IX |
Student podpisuje umowę finansową w DMWA. |
KROK X |
Po spełnieniu w/w kroków student może wyjechać na studia za granicę. W trakcie pobytu na studiach za granicą, jednak nie później, jak miesiąc po rozpoczęciu tych studiów, student może dokonać zmian w Learning Agreemencie w sekcji "during mobility". Dokument powinien zostać podpisany przez stronę przyjmującą oraz odesłany mailowo do koordynatora wydziałowego na PG, a następnie do DMWA. |
Co po powrocie?
Po powrocie student powinien dostarczyć do DMWA w ciągu 2 tygodni dokumenty z uczelni przyjmującej:
- Potwierdzenie pobytu
- Kopia Transcript of Records z uczelni przyjmującej
- Ankieta stypendysty (student otrzyma maila z linkiem do testu językowego online po zakończeniu mobilności, jak również od Komisji Europejskiej maila z linkiem do ankiety on-line, którą jest zobowiązany niezwłocznie wypełnić. Na wydziale macierzystym student składa oryginał dokumentów potwierdzających zaliczenie przedmiotów.)
ERASMUS MUNDUS
Opis
Erasmus Mundus (Erasmus Mundus Joint Master Degrees - EMJMD) czyli łączone studia magisterskie które realizowane są na kilku uczelniach partnerskich które realizują podobny program studiów. Czyli w praktyce każdy semestr studiów realizuje się na innej uczelni zagranicznej.
Kto może pojechać?
Aplikować mogą tylko studenci na II stopień studiów. Można ewentualnie aplikować jako słuchacz/gość poszczególnych wykładów/zajęć.
Na jak długo można pojechać?
EMJMD to zintegrowany międzynarodowy program studiów, za który można uzyskać 60, 90 lub 120 punktów ECTS i trwa od min. 12 do max. 24 miesięcy.
Jakie dostanę dofinansowanie?
Student może otrzymać grant z Programu Erasmus+ wspomagający pokrycie kosztów podróży i życia w różnych krajach. Jednocześnie bez względu czy ten grant zostanie przyznany studentowi nie płaci on czesnego, opłat rejestracyjnych, ani nie ponosi kosztów związanych z korzystaniem z laboratoriów, biblioteki, itp. na uczelni przyjmującej.
Gdzie można pojechać?
Studia muszą być zrealizowane w minimum dwóch uczelniach partnerskich reprezentowanych w konsorcjum. Aplikuje się do konkretnego programu partnerskich uczelni czyli w praktyce wybrać należy “gotową” grupę uczelni partnerskich, na których zrealizujemy program studiów magisterskich.
Jak wygląda procedura aplikacyjna?
Studenci studiów magisterskich mogą aplikować do maksymalnie trzech różnych programów. Zarówno studenci jak i potencjalni słuchacze/goście zobowiązani są skontaktować się z odpowiednim Konsorcjum w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat kursów i procedury aplikacyjnej.
Z kim kontaktować się w tej sprawie?
Więcej informacji na temat programu można znaleźć na tej stronie.